Annie Mat Bak Vardag

solros & tranbärsbröd

2010-03-16 @ 11:35:20

Blev som sagt riktigt nöjd med brödet i går, super enkelt att göra och gott!

50g jäst
50g smör
5 dl vatten
14 dl vetemjöl special
en näve solros frön
1 näve torkade tranbär
1 tsk brödkryddor
1 msk mald fänkkål
2 tsk salt
smält smöret, tillsätt vattnet och kryddorna. Smula jästen i en bunke och tillsätt lite av den fingervarma vätskan, lös upp jästen och häll sedan i resten av vätskan. Tillsätt mjölet (lämna 1 dl kvar till utbakning), lite i taget och arbeta till en smidigt deg 5 min i maskin eller 10 min för hand. Låt jäsa ca 30 min till dubbel st. Sätt ugnen på 200 grader (om man har en trög ugn som jag, annars 175 grader :) Dela degen i 2 delar och arbeta den smidig på bakbord, forma till 2 bröd och låt sedan jäsa ytterligare ca 30 min. Dekorera ev. brödet och sen in i ugnen ca 25 min!
Blir rätt sött bröd, men jag gillar ju söta saker ;)

Permalink Dagen Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback